2017 > 06

Sommarminnen. Några av oss har varma, vackra, glädjefyllda minnen från våra barndomssomrar. Andra minns dem med smärta, sorg och kanske skam.

Gör något för en medmänniska om du har möjlighet. En enkel handling eller ett större engagemang. Det kan förändra liv.

Vi behöver se varandra mer. Inte stänga in oss i våra skal.

För några veckor sedan väckte jag med en medelålders kvinna som hade somnat på tunnelbanan. Hon var ledsen och rädd och hennes mamma hade gått bort. Jag var rädd att hon tagit en överdos. Vi pratade och höll handen i väntan på en ambulans. Förutom en annan kvinna som hjälpte mig att stödja henne ut från tunnelbanan som höll på att släcka ner, kom en berusad hemlös man och erbjöd henne det enda han hade, en halv starköl.
Hjärtskärande.
Kvinnan kommer säkert glömma situationen, men att hon för en stund fick gråta och luta sig mot någon kanske kändes bra för stunden.

Jag tänker också på mannen utan armar och ben som var på väg ner till havet för att ta sitt liv. Han mötte en person som hälsade vänligt på honom. Det förändrade hans liv. Nu är han en mycket uppskattad föreläsare och har lämnat avtryck hos miljoner människor.

Tänk om du med en enkel handling kan förändra ett ögonblick eller ett helt liv❤️

Med hopp om att någon ser dig för den du är.

Linda
Tumali Care
Friskvård-själavård

Www.tumali.se
#tumalicare

Läs hela inlägget »

Men vad är egentligen stress?
En överlevnadsreaktion, då kroppen reagerar på ett möjligt hot, enkelt förklarat.

Vi kan i dagens snabbt växande samhälle inte alltid skilja på ljuden. Hjärnan reagerar på ljud som inte känns igen, bantningsmetoder försätter kroppen i svältläge, småbarn tillsammans med effektivisering på arbetsplats och sociala krav gör att många människor mår dåligt och känner sig konstant stressade.

Men vad kan du göra då? Ligger du i riskzonen? En bra början är:
-Ät näringsrik mat.
-Sov/vila
-träna måttligt
-dra ner på kraven.

Lättare sagt än gjort.
-Maten är kroppens bensin. Om bilen ska gå bra, tanka rätt!

-Sömnen störs ofta när du är stressad. Sedan blir du säkert stressad för att du vet att du måste sova. Med näringsrik mat sover du faktiskt bättre. Men ät inte precis innan du lägger dig.

-Träna lagom. Om du har överbelastade organ pga långvarig stress (kortisol och adrenalin påslag) tror kroppen att du ska springa för ditt liv om du tränar för hårt.

-Dra ner på kraven. Vad är viktigast just nu? Dela upp ditt liv och gradera akuta saker du måste göra, och lägg till en sak du VILL göra. Energi ut och energi in.

Lycka till!

Jag jobbar med bl a neurofysiologisk stresshantering då vi arbetar med reflexer som uppstår vid olika stressrelaterade situationer. Metoden skapades av Svetlana Masgutova (MNRI PTSD) och har fått högsta betyg av alla mina klienter. Kollegor runtom i Sverige säger samma sak.

Kontakta mig för bokning av tid.
Tumalicare@gmail.com
www.tumali.se
Linda
Tumali Care
#stresshantering #mnri #ptsd #tumalicare

Läs hela inlägget »

Tillhör du eller ditt barn en av de som tuggar på pennan, naglarna, håret, tröjan?
Under barnets första månader utvecklas munmotoriken i syfte att ta in föda på bästa sätt. Ibland fortsätter barnet att tugga på allt i sin omgivning.

Tumali Care kan nu erbjuda sina inskrivna klienter rabatt på tugghalsband i samarbete med www.smartmum.se
De är giftfria och passar utmärkt till små som stora. Ett samarbete jag gläds mycket åt

Vissa tänker bättre när de tuggar på något. Andra behöver röra på sig.
Vad behöver DU för att koncentrera dig bättre?

Kontakta mig för mer info om spädbarnsreflexer och sensomotorisk träning.

Gå in på www.smartmum.se och titta på deras utbud❤️
#tugghalsband #sensomotorik #sensomotoriskträning #tumalicare

Läs hela inlägget »